Helmplicht in Europese landen

Plaats reactie
1957goodyear
Berichten: 3
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 10:22 am
Locatie: Veldhoven

Helmplicht in Europese landen

Bericht door 1957goodyear » za jan 03, 2009 10:26 am

Beste gebruikers op Trikers.nl - allereerst de beste wensen voor 2009 !
Dat die 3-wielers maar weer veel de weg op kunnen en kilometers kunnen maken.

Mijn vraagje betreffende de helmplicht (uiteraard is het dragen van een helm geen discussiepunt, als je met "de blauwe petten" in aanraking komt en je bent voorzien van een gekeurde helm op je hoofd).
Ik ben op internet gaan zoeken, hoe het nu zit in onder andere België, Duitsland, Frankrijk, Italie en Denemarken (deze landen ben ik namelijk van plan in de toekomst te bezoeken: Belgie ben ik al geweest en daar werd me al eens naar mijn on-behelmde hoofd gewezen).
Heeft iemand specifieke, wettelijke gegevens "bij de hand" (links op internet) waar dit letterlijk beschreven is. Ik ben er achter gekomen, dat een trike wat dit betreft soms nog steeds een grijs gebied is ..... :?:

Groeten, Henry

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

Bericht door limbotriker » za jan 03, 2009 10:58 am

Hallo Henry

In Duitsland is het in ieder geval helmplichtvrij indien gordels worden gebruikt
2 jaar geleden zijn wij met de TFC trikers in Duitsland aangehouden en moesten wij de helmen op zetten, naar aanleiding hiervan is het e.e.a. uitgezocht en zijn vragen gesteld bij de Politie van Cochem.
De volgende tekst is al eens gepubliceerd maar hier volgt hij nog eens:

de Duitse wet :

Ik heb deze tekst toegezonden gekregen van dhr Bernd Huppertz
Hij is werkzaam als:
-Polizeibeamter in der Direktion Verkehr des Polizeipräsidium Köln
-Lehrbeauftragter an der Fachhochschule für öffentliche Verwaltung Köln
-Ich vertrete als Lehrbeauftragter die Fächer Verkehrsrecht und Verkehrslehre.

de tekst is actueel van:
Straßenverkehrs-Ordnung (StVO) in der Fassung des Inkrafttretens vom 01.01.2007. Letzte Änderung durch: Vierundvierzigste Verordnung zur Änderung straßenverkehrsrechtlicher Vorschriften vom 18. Dezember 2006 (Bundesgesetzblatt Jahrgang 2006 Teil I Nr. 62 S. 3226, ausgegeben zu Bonn am 21. Dezember 2006).


Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)

I. Allgemeine Verkehrsregeln

§21a Sicherheitsgurte, Schutzhelme

(1) Vorgeschriebene Sicherheitsgurte müssen während der Fahrt angelegt sein. Das gilt nicht für

Taxifahrer und Mietwagenfahrer bei der Fahrgastbeförderung

Personen beim Haus-zu-Haus-Verkehr, wenn sie im jeweiligen Leistungs- oder Auslieferungsbezirk regelmäßig in kurzen Zeitabständen ihr Fahrzeug verlassen müssen,

Fahrten mit Schrittgeschwindigkeit wie Rückwärtsfahren, Fahrten auf Parkplätzen,

Fahrten in Kraftomnibussen, bei denen die Beförderung stehender Fahrgäste zugelassen ist,

das Betriebspersonal in Kraftomnibussen und das Begleitpersonal von besonders betreuungsbedürftigen Personengruppen während der Dienstleistungen, die ein Verlassen des Sitzplatzes erfordern,

Fahrgäste in Kraftomnibussen mit einer zulässigen Gesamtmasse von mehr als 3,5 t beim kurzzeitigen Verlassen des Sitzplatzes.

(2) Wer Krafträder oder offene drei- oder mehrrädrige Kraftfahrzeuge mit einer bauartbedingten Höchstgeschwindigkeit von über 20 km/h führt sowie auf oder in ihnen mitfährt, muss während der Fahrt einen geeigneten Schutzhelm tragen. Dies gilt nicht, wenn vorgeschriebene Sicherheitsgurte angelegt sind.



Het kommentaar naar aanleiding van vragen bij de politie Cochem:

Sehr geehrter Herr,

Ihre Rechtsauffassung ist vollkommen richtig;

wenn sie die Sicherheitsgurte angelegt haben, dann dürfen sie ohne Helm fahren.

Dem kontrollierenden Beamten waren wohl die Änderungen nicht bekannt - ich muss zugeben, dass ich mich selbst auch gewundert habe, da ich die Neufassung ebenfalls noch nicht gelesen hatte. Gerade im Verkehrsektor gab es in der letzten Zeit ein Flut von Neuerungen, da sie dem europäischen Recht angepasst wurden.

Bitte entschuldigen Sie die Unannehmlichkeiten, die sie durch die Kontrolle und die Aufforderung den Helm zu tragen hatten.
Der Beamte hat in gutem Glauben gehandelt, aber eine falsche Rechtsauskunft gegeben.

Ich wünsche ihnen weiterhin gute Fahrt. Geben sie ihren Trikerfreunden weiter, dass wir uns für die fehlerhafte Anordnung entschuldigen.
Außerdem bedanke ich mich für ihr Schreiben das mich in die Lage versetzte, die Beamten entsprechend zu belehren. Dies kommt allen Trikerfreunden die sich in unserem Zuständigkeitsbereich bewegen zugute.

Mit freundlcihen Grüßen

Peter Magerl
Erster Polizeihauptkommissar


UITPRINTEN EN BEWAREN
Groeten Cor
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

Bericht door limbotriker » za jan 03, 2009 11:00 am

En hier voor België:

Beste triker,

Voor het Belgische verkeersreglement is een "Trike" volgens art. 2.19 een "Driewieler met motor" (elk driewielig motorvoertuig dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets en waarvan de maximale ledige massa niet meer dan 1.000 kg bedraagt).

Volgens art. 36 moeten de bestuurders en passagiers van drie- en vierwielers met motor en van bromfietsen, zonder passagiersruimte, een valhelm dragen tenzij zij de gordel dragen conform de bepalingen van art.35.1.1. laatste lid (De bestuurder en de passagier van motorvoertuigen die aan het verkeer deelnemen andere dan auto’s, moeten de veiligheidsgordel dragen op de plaatsen die ermee zijn uitgerust).
Kort komt het er op neer dat wanneer er standaard veiligheidsgordels aanwezig zijn deze moeten gedragen worden en er in dat geval vrijstelling is van de draagplicht van de valhelm.
Wel opletten want "trikes" (driewielers met motor zonder passagiersruimte) met een ledige massa (tarra) van niet meer dan 400 kg zijn in België niet toegelaten op autowegen en op autosnelwegen!


Met vriendelijke groet,

Stijn Dergent
Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV)
Bruul 101
2800 Mechelen
Tel 015 44 65 55
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Gebruikersavatar
Snowdog
Berichten: 175
Lid geworden op: di okt 21, 2008 8:19 pm

Bericht door Snowdog » za jan 03, 2009 2:20 pm

Volgens de info die ik van Rewaco Duitsland heb gekregen , is in heel Europa helmplicht voor trikes .

Rewaco bouwt de drie zitter wel met gordels maar dat betekent niet dat de helmplicht vervalt , deze zijn echter aangebracht dat er bij een ongeval de bij rijders niet naar voren vliegen .

In Italïë is het nog erger , daar word zelfs de trike in beslag genomen en de boetes liggen rond de 700 Euro .

De gordel word op dit moment wel gedoogd , maar de blauwe petten weten het vaak zelf niet .

Er is nog nooit ergens een botsproef met trike,s die gordels hebben gedaan , als er bij een ongeval blijvend hoofdletsel of dergelijke ontstaat kon het wel eens gebeuren dat de verzekering niet uit betaald .

Gr Ron .

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

Bericht door limbotriker » za okt 02, 2010 9:50 am

Het laatste nieuws over helmplicht in België

kijk op de volgende link van de Belgische Trikefriends :

http://www.trikefriends.be/varia/2010_t ... elgie.html

Dus geen Helmplicht in België, uitprinten en meenemen als je in België gaat toeren.
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

Bericht door limbotriker » za okt 02, 2010 10:06 am

Pierre van de Trikefriends is zo attent geweest om mij een Franse versie toe te sturen dus:
Dus wie een printbare PDF file wil hebben met de Nederlandse en de Franse versie moet mij even een mailtje sturen.
Is wel zo handig als je in het Franstalige België gaat toeren. zij willen of kunnen geen Nederlands.

Pierre nogmaals bedankt
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Gebruikersavatar
Snowdog
Berichten: 175
Lid geworden op: di okt 21, 2008 8:19 pm

Bericht door Snowdog » za okt 02, 2010 10:59 am

Stuur maar op Cor .

Snowdog@home.nl


Gr Ron .

Trikerz
Berichten: 35
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 6:35 pm

Bericht door Trikerz » za okt 02, 2010 1:42 pm

limbotriker schreef:Pierre van de Trikefriends is zo attent geweest om mij een Franse versie toe te sturen dus:
Dus wie een printbare PDF file wil hebben met de Nederlandse en de Franse versie moet mij even een mailtje sturen.
Is wel zo handig als je in het Franstalige België gaat toeren. zij willen of kunnen geen Nederlands.
Pierre nogmaals bedankt
Graag gedaan hoor.

Nog even dit: Wegcode.be wordt beheerd door mensen van Politiediensten etc maar zijn geen rechters. Je kunt het document gebruiken onderweg indien ze je daarvoor tegenhouden maar dat wil niet zeggen dat ze geen Proces Verbaal kunnen schrijven; indien de Politieagent in kwestie toch nog twijfelt of er vast van overtuigd is dat dit niet kan zal hij een PV maken en de rechter erover laten beslissen als je de boete niet wil betalen (ik opteer dat laatste). Maar normaal gezien zal dit weinig problemen opleveren, ik heb ook al geregeld rondgereden zonder helm, maar MET gordel en toen keek men wel of ik een gordel aanhad maar reden ze toch door.

In ieder geval hebben de mensen van Wegcode.be eerst hun verklaring ingetrokken om dan nog eens extra achter de schermen te beraden en het uit te spitten, ze kwamen echter tot hetzelfde besluit en voegden zelfs een schema bij. Uiteindelijk betrokken ze een jurist die naar de wettelijkheid van de gordels in zake verwees;
Zie Update in het bericht iets verder!

Groeten, Pierre
Laatst gewijzigd door Trikerz op do okt 28, 2010 10:00 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

Bericht door limbotriker » za okt 02, 2010 5:58 pm

Snowdog schreef:Stuur maar op Cor .

Snowdog@home.nl


Gr Ron .
Hallo Ron

de Trikefriends zijn zo aardig geweest en hebben de download link het al op deze site gezet
kijk maar naar het stukje hiervoor.

Groeten Cor
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Gebruikersavatar
Snowdog
Berichten: 175
Lid geworden op: di okt 21, 2008 8:19 pm

Bericht door Snowdog » za okt 02, 2010 10:13 pm

En Pierre was zo aardig en stuurde het ook nog eens naar mij .

Nu kan ik zeker niet meer liegen en zeggen dat ik het niet ontvangen heb .


Gr Ron

Trikerz
Berichten: 35
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 6:35 pm

WEL helmplicht in België

Bericht door Trikerz » do okt 28, 2010 9:20 am

UPDATE
Het kluwen van wetgeving is eindelijk ontward; je mag dan uiteindelijk dus toch NIET zonder helm rijden in België.

Het mag wél als je gordels draagt MAAR enkel en alleen al door het feit dat gordels uitsluitend gemonteerd mogen zijn van fabriek af en volgens de homologatie van het voertuig kan het dus uiteindelijk toch niet. Aangezien geen enkele trikefabrikant deze vooraan voorziet (enkel sommige modellen achteraan met dubbele zit) en je ook wettelijk zelf geen mag plaatsen is door deze helmplicht in België een feit.

--> Op zich is het dragen van een helm een persoonlijke keuze en doe je er niemand anders kwaad mee maar het is van (lichamelijk) belang te weten hoe juridisch de vork in de steel zit zodat je niet uit onwetendheid in het ongelijk word gestelt door de verzekeringsmaatschappij indien je zonder helm bij een accident lichamelijke schade zou hebben. Het is dus niet onze bedoeling met ons artikel de politiediensten te stimuleren boetes uit te schrijven maar onze collega trikers de juist informatie te verschaffen in het belang van hun eigen veiligheid! Ikzelf zou graag zien dat trikefabrikanten origineel bij alle zitplaatsen gordels plaatsen zodat we uiteindelijk zelf kunnen kiezen of we zonder helm kunnen rijden of niet!

Wat je nu als Belg in het buitenland mag of als buitenlander in België weten we niet maar we denken dat dit écht onbegonnen werk is om uit te zoeken..

Mvg, Pierre
Laatst gewijzigd door Trikerz op vr mar 18, 2011 9:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Bill
Berichten: 1
Lid geworden op: zo feb 06, 2011 7:48 am
Locatie: Adorp
Contacteer:

Foute voorlichting Rewaco

Bericht door Bill » zo feb 06, 2011 6:15 pm

Volgens de info die ik van Rewaco Duitsland heb gekregen , is in heel Europa helmplicht voor trikes .

Rewaco bouwt de drie zitter wel met gordels maar dat betekent niet dat de helmplicht vervalt , deze zijn echter aangebracht dat er bij een ongeval de bij rijders niet naar voren vliegen .

Met deze stelling van Rewaco ben ik het niet mee eens. WK heeft voor zijn rebell wel een goed keuring voor zijn gordels misschien is dit de enigste trike die dit heeft. Mochten er meer trikes zijn die dit dokument hebben laat me het dan weten.
Zie http://www.dutchtriker.com/wk_trikes.htm en onderaan deze pagina staat een document volgens de regeling 93/94/EG.
Mensen die belang hebben bij dit document kunnen een copie van mij krijgen.


Groeten Dutchtriker Bill
http://www.dutchtriker.com

Trikerz
Berichten: 35
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 6:35 pm

Re: Foute voorlichting Rewaco

Bericht door Trikerz » zo feb 06, 2011 6:22 pm

Bill schreef:Volgens de info die ik van Rewaco Duitsland heb gekregen , is in heel Europa helmplicht voor trikes .

Rewaco bouwt de drie zitter wel met gordels maar dat betekent niet dat de helmplicht vervalt , deze zijn echter aangebracht dat er bij een ongeval de bij rijders niet naar voren vliegen .

Met deze stelling van Rewaco ben ik het niet mee eens. WK heeft voor zijn rebell wel een goed keuring voor zijn gordels misschien is dit de enigste trike die dit heeft. Mochten er meer trikes zijn die dit dokument hebben laat me het dan weten.
Zie http://www.dutchtriker.com/wk_trikes.htm en onderaan deze pagina staat een document volgens de regeling 93/94/EG.
Mensen die belang hebben bij dit document kunnen een copie van mij krijgen.

Groeten Dutchtriker Bill
http://www.dutchtriker.com
Dat is dan volgens Rewaco zo.
Elk land heeft zijn eigen wetgeving en in België is die momenteel zo dat
indien door de fabrikant gordels (achteraan) geplaatst zijn deze voldoen om de helmplicht te laten vervallen. De Trike wordt gehomologeerd; als volgens die (Belgische) homologatie in de papieren vermeld staat dat er gordels aanwezig zijn is alles in orde. Ik denk dat Rewaco gemakshalve die uitspraak doet om zich in te dekken. Trouwens als Rewaco als fabrikant gordels plaatst op een Trike moeten die aan de Europese eisen en hun TUV voldoen anders mogen ze het voertuig niet op de baan brengen...
Groetjes, Pierre

Plaats reactie