Ervaring rechte Boom stuur
- limbotriker
- Berichten: 1215
- Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
- Locatie: Voerendaal
Ervaring rechte Boom stuur
Wie heeft er ervaring met dit rechte Boom stuur
Alle ervaringen zijn welkom. negatieve en positieve.
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen
- Bob van Duist
- Site Admin
- Berichten: 200
- Lid geworden op: ma okt 06, 2008 7:02 pm
- Locatie: Anna Paulowna
- Contacteer:
- limbotriker
- Berichten: 1215
- Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
- Locatie: Voerendaal
Vandaag heb ik mijn nieuwe 42mm dikke stuur gekregen.
ziet er perfect uit, op de foto zie je een zwarte draad, deze heb ik na een kwartier piellen door de binnenkant van de stuurbuis gepeuterd.
in dit stuur zit aan de onderzijde en in het linker handvat gedeelte een gat om de bedrading van de schakelaars DOOR het stuur te voeren.
je moet dan nog wel een 12 mm gat in de bovenste kroonplaat boren, dat zal nog wel en probleem worden want het is een heel dik stuk RVS.
dus eerst een speciaal boor zoeken en dan met veel geduld het gat boren.
ziet er perfect uit, op de foto zie je een zwarte draad, deze heb ik na een kwartier piellen door de binnenkant van de stuurbuis gepeuterd.
in dit stuur zit aan de onderzijde en in het linker handvat gedeelte een gat om de bedrading van de schakelaars DOOR het stuur te voeren.
je moet dan nog wel een 12 mm gat in de bovenste kroonplaat boren, dat zal nog wel en probleem worden want het is een heel dik stuk RVS.
dus eerst een speciaal boor zoeken en dan met veel geduld het gat boren.
Laatst gewijzigd door limbotriker op ma apr 05, 2010 4:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen
- limbotriker
- Berichten: 1215
- Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
- Locatie: Voerendaal
Ik heb met deze Paasdagen mij niet hoeven te vervelen.
Het nieuwe stuur is gemonteerd op onze Boom Fighter
En zo zag het er eerst uit:
Ik wilde de gehele bedrading wegwerken zodat er geen kabels meer met spanbandjes langs het stuur lopen.
Het stuur is geleverd met aan de onderzijde een extra gat om de kabel in te voeren. aan de bovenkant van het stuur moet je zelf nog het gat boren, dit gat is niet voorgeboord omdat niet iedereen de bedrading DOOR het stuur wil laten lopen.
Een hoop werk maar het resultaat is er ook naar.
We gaan eerst alles demonteren:
2 gaten in het stuur boren, 1 voor de borgpen van de schakelaar met 6 mm, en een voor het invoeren van de kabel met 12mm.
deze gaten komen aan de onderkant van het stuur, het gat voor de bedrading kun je uitmeten door een stuk draad te nemen met aan het einde een klein haakje, je steekt het in het 22 mm stuurgedeelte en meet zo tot hoe ver dit stuk in het stuur steekt waar de overgang is naar het dikke gedeelte. deze maat overbrengen aan de buitenkant en boren maar.
Ik heb het gat bewust iets schuin geboord omdat dan de bedrading beter is in te voeren.
LET OP. het is RVS en met gewone HSS boren lukt het niet.
ik heb 2 cobalt boren in de betere profesionele gereedschapswinkel gekocht. kosten wel wat maar zijn super.
er zijn boren in de handel die zijn cobalt kleurig maar mer ook niet, dus ga niet uit van een koopje maar investeer wat geld.
mijn 2 boren kosten samen ongeveer € 20,00
boren met een snelheid van ongeveer 600 toeren en veel kracht uitoefenen. zelfs heeeeel veel kracht. hoe groter de druk hoe beter en sneller het gat geboord is.
Tijdens het boren de boor koelen met boorolie of boorpasta, heb je dit niet dan werkt oude motorolie ook prima.
Handig als iemand tijdens het boren met en kwastje de olie toevoegd.
In de bovenste kroonplaat op de voorvork komt ook een gat voor de doorvoer van de bedrading. ik heb het uitgemeten door de onderkant een lik verf te geven en het stuur op de kroonplaat even vast te zetten, weer losmaken en er staat een keurige afbeelding waar het gat moet komen. het gat dient 12 mm te zijn. dit boren duurt wel even want deze plaat is 20mm dik.
daarna de stekker van de kabelboom onder de dummy tank losnemen en op ongeveer 10cm van de stekker doorknippen. deze 10cm heb je nodig omdat op de kabel tekst staat waar ieder draadje voor is, knip je te kort kun je niets meer lexen. deze kabel door het stuur halen. De kabel heb ik met behulp van een trekveer wat gebruikt word door elektromonteurs een stuk koperdraad en veel tape. dan voorzichtig trekken en de kabel aan de schakelaar kant het gat invoeren.
Ik heb ook wat wasmiddel om de kabel gedaan dan gaat het beter.
onderaan het stuur zat een gat van 10 mm dit is te klein en heb ik groter gemaakt tot 12mm dan gaat het een stuk beter.
wel de bramen keurig afvijlen zodat de bedrading niet stuk gaat.
dan het stuur op de kroonplaat vastzetten.
nadat het stuur gemonteerd is kan alles weer terug geplaatst worden. de gashandel, linker stuur handvat en de spiegels.
nu kan ook de kabel weer hersteld worden, ik heb voor de zekerheid alles gesoldeerd en ieder draadje met een isolatiekousje over het gesoldeerde gedeelte overtrokken en het geheel weer tape omwikkeld.
De stekker weer aansluiten en natuurlijk uitproberen of alles werkt
En zie hier het resultaat
Het nieuwe stuur is gemonteerd op onze Boom Fighter
En zo zag het er eerst uit:
Ik wilde de gehele bedrading wegwerken zodat er geen kabels meer met spanbandjes langs het stuur lopen.
Het stuur is geleverd met aan de onderzijde een extra gat om de kabel in te voeren. aan de bovenkant van het stuur moet je zelf nog het gat boren, dit gat is niet voorgeboord omdat niet iedereen de bedrading DOOR het stuur wil laten lopen.
Een hoop werk maar het resultaat is er ook naar.
We gaan eerst alles demonteren:
2 gaten in het stuur boren, 1 voor de borgpen van de schakelaar met 6 mm, en een voor het invoeren van de kabel met 12mm.
deze gaten komen aan de onderkant van het stuur, het gat voor de bedrading kun je uitmeten door een stuk draad te nemen met aan het einde een klein haakje, je steekt het in het 22 mm stuurgedeelte en meet zo tot hoe ver dit stuk in het stuur steekt waar de overgang is naar het dikke gedeelte. deze maat overbrengen aan de buitenkant en boren maar.
Ik heb het gat bewust iets schuin geboord omdat dan de bedrading beter is in te voeren.
LET OP. het is RVS en met gewone HSS boren lukt het niet.
ik heb 2 cobalt boren in de betere profesionele gereedschapswinkel gekocht. kosten wel wat maar zijn super.
er zijn boren in de handel die zijn cobalt kleurig maar mer ook niet, dus ga niet uit van een koopje maar investeer wat geld.
mijn 2 boren kosten samen ongeveer € 20,00
boren met een snelheid van ongeveer 600 toeren en veel kracht uitoefenen. zelfs heeeeel veel kracht. hoe groter de druk hoe beter en sneller het gat geboord is.
Tijdens het boren de boor koelen met boorolie of boorpasta, heb je dit niet dan werkt oude motorolie ook prima.
Handig als iemand tijdens het boren met en kwastje de olie toevoegd.
In de bovenste kroonplaat op de voorvork komt ook een gat voor de doorvoer van de bedrading. ik heb het uitgemeten door de onderkant een lik verf te geven en het stuur op de kroonplaat even vast te zetten, weer losmaken en er staat een keurige afbeelding waar het gat moet komen. het gat dient 12 mm te zijn. dit boren duurt wel even want deze plaat is 20mm dik.
daarna de stekker van de kabelboom onder de dummy tank losnemen en op ongeveer 10cm van de stekker doorknippen. deze 10cm heb je nodig omdat op de kabel tekst staat waar ieder draadje voor is, knip je te kort kun je niets meer lexen. deze kabel door het stuur halen. De kabel heb ik met behulp van een trekveer wat gebruikt word door elektromonteurs een stuk koperdraad en veel tape. dan voorzichtig trekken en de kabel aan de schakelaar kant het gat invoeren.
Ik heb ook wat wasmiddel om de kabel gedaan dan gaat het beter.
onderaan het stuur zat een gat van 10 mm dit is te klein en heb ik groter gemaakt tot 12mm dan gaat het een stuk beter.
wel de bramen keurig afvijlen zodat de bedrading niet stuk gaat.
dan het stuur op de kroonplaat vastzetten.
nadat het stuur gemonteerd is kan alles weer terug geplaatst worden. de gashandel, linker stuur handvat en de spiegels.
nu kan ook de kabel weer hersteld worden, ik heb voor de zekerheid alles gesoldeerd en ieder draadje met een isolatiekousje over het gesoldeerde gedeelte overtrokken en het geheel weer tape omwikkeld.
De stekker weer aansluiten en natuurlijk uitproberen of alles werkt
En zie hier het resultaat
Laatst gewijzigd door limbotriker op di apr 06, 2010 8:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen
Hé COR .
Mooi werk heb je daar afgeleverd zeg ,en een hoop geduld bij het boren en dat met een boormachine in de losse hand.
In elk geval het mag gezien worden, zo te zien staat de GPS ook netjes op het stuur gemonteerd maar die bedraading daarvan(als er een spanningdraad nodig is ) is die ook in het stuur verwerkt ?,is daar een bevestiging plaatje op het stuur voorzien ?of moet u daar ook zelf een gat boren .
Mooi werk heb je daar afgeleverd zeg ,en een hoop geduld bij het boren en dat met een boormachine in de losse hand.
In elk geval het mag gezien worden, zo te zien staat de GPS ook netjes op het stuur gemonteerd maar die bedraading daarvan(als er een spanningdraad nodig is ) is die ook in het stuur verwerkt ?,is daar een bevestiging plaatje op het stuur voorzien ?of moet u daar ook zelf een gat boren .
- Bald Eagle
- Berichten: 75
- Lid geworden op: vr okt 09, 2009 2:52 pm
- Locatie: Naast de buren
[quote="limbotriker"]Ik heb met deze Paasdagen mij niet hoeven te vervelen.
Het nieuwe stuur is gemonteerd op onze Boom Fighter
En zie hier het resultaat
Hoi Cor,
Je hebt jezelf weer overtroffen met dit stukje vakwerk, klasse werk.
Alleen dat gat snap ik effe niet. Kleinigheidje.
Heel veel stuur plezier in het komende seizoen.
Het nieuwe stuur is gemonteerd op onze Boom Fighter
En zie hier het resultaat
Hoi Cor,
Je hebt jezelf weer overtroffen met dit stukje vakwerk, klasse werk.
Alleen dat gat snap ik effe niet. Kleinigheidje.
Heel veel stuur plezier in het komende seizoen.
Laatst gewijzigd door Bald Eagle op di apr 06, 2010 4:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- limbotriker
- Berichten: 1215
- Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
- Locatie: Voerendaal
voor de GPS heb ik zelf een beugel gemaakt en de voeding is een TOM TOM krulsnoer en deze gaat moeilijk door het frame.Fredje schreef:Hé COR .
zo te zien staat de GPS ook netjes op het stuur gemonteerd maar die bedraading daarvan(als er een spanningdraad nodig is ) is die ook in het stuur verwerkt ?,is daar een bevestiging plaatje op het stuur voorzien ?of moet u daar ook zelf een gat boren .
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen
- limbotriker
- Berichten: 1215
- Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
- Locatie: Voerendaal