Ook wij hebben een nieuwe voorband besteld.
Van Michelin , de pilot sport HPX 200/50 ZR17
zal ons benieuwen hoe lang die meegaat.
hoe lang doe je met je banden en met welk merk
- Ter en Ina
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo okt 08, 2008 11:10 am
- Locatie: Enkhuizen
- Contacteer:
- limbotriker
- Berichten: 1215
- Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
- Locatie: Voerendaal
- Ter en Ina
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo okt 08, 2008 11:10 am
- Locatie: Enkhuizen
- Contacteer:
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: di okt 07, 2008 5:59 pm
- Ter en Ina
- Berichten: 39
- Lid geworden op: wo okt 08, 2008 11:10 am
- Locatie: Enkhuizen
- Contacteer:
- limbotriker
- Berichten: 1215
- Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
- Locatie: Voerendaal
Aandacht voor de looprichting/rijrichting van de voorband tijdens montage.
Mijn nieuwe band heb ik gisteren volgens deze methode laten monteren.
de looprichtings pijl wijst naar je toe (als je op de trike zit).
Het volgend stuk is overgenomen met toestemming van Bill Mollema
www.dutchtriker.com
Banden
Zoals de meesten wel weten bestaan er ontzettend dikke voorbanden voor een trike. Dit zijn meestal achterbanden van een motorfiets. Deze banden hebben loopvlak profiel wat gemaakt is voor een wiel dat aangedreven wordt. Zet men deze wiel in een trike en men gebruikt hem als voorwiel dan moet men deze band andersom monteren. Omdat de band op een speciale manier is opgebouwd. Voor de mensen die het tegendeel bewijzen van rijrichting band zie foto hieronder.
Een band met twee pijlen een voor montage als voorwiel en andere pijl is voor montage als achterwiel.
Soms staat aan de zijkant van de band een pijl met de draairichting . Ook treft men soms twee pijlen aan met de benaming front en rear , dan ziet men dat deze band voor en achter verschillend gemonteerd moet worden. Zo krijgt men betere grip op de weg.
Op deze foto geeft de pijl weer bij montage als achterwiel.
Dus als men deze band als voorband gebruikt de band omdraaien.
Anders had er geen vermelding op gestaan voor achter montage.
Voor & achterbanden
Voor- en achterbanden van een motorfiets bevatten compleet verschillende eigenschappen. Op de band wordt dan ook aangegeven of het een voor- (front) dan wel achterband (rear) betreft.
Bij motorfietsen worden zeer grote krachten overgebracht op slechts twee banden. Het contactvlak met de weg is klein en de belasting van de band zeer hoog. In tegenstelling tot personenwagenbanden is bij motorfietsbanden een onderscheid tussen de voor- achterband. De belangrijkste functie van de voorband is het overbrengen van goede richtingsstabiliteit. Dit zorgt voor goede bestuurbaarheid van de motor. Ook de remkracht van de motor wordt op de voorband overgebracht. De topsnelheid die gereden kan worden zorgt voor een zeer uitzonderlijk vermogen dat op de achterband wordt overgebracht. De achterband brengt de aandrijfkrachten over, waardoor een uitzonderlijke acceleratie mogelijk is. Dit accelereren vindt ook plaats als de band in een schuine stand staat bij het rijden in bochten. Gezien de prestaties die de motor moet leveren en de belangrijke rol die de banden hierbij spelen, moeten de voor- en achterbanden op elkaar worden afgestemd. Vaak worden de banden dan ook geleverd als set.
Mijn nieuwe band heb ik gisteren volgens deze methode laten monteren.
de looprichtings pijl wijst naar je toe (als je op de trike zit).
Het volgend stuk is overgenomen met toestemming van Bill Mollema
www.dutchtriker.com
Banden
Zoals de meesten wel weten bestaan er ontzettend dikke voorbanden voor een trike. Dit zijn meestal achterbanden van een motorfiets. Deze banden hebben loopvlak profiel wat gemaakt is voor een wiel dat aangedreven wordt. Zet men deze wiel in een trike en men gebruikt hem als voorwiel dan moet men deze band andersom monteren. Omdat de band op een speciale manier is opgebouwd. Voor de mensen die het tegendeel bewijzen van rijrichting band zie foto hieronder.
Een band met twee pijlen een voor montage als voorwiel en andere pijl is voor montage als achterwiel.
Soms staat aan de zijkant van de band een pijl met de draairichting . Ook treft men soms twee pijlen aan met de benaming front en rear , dan ziet men dat deze band voor en achter verschillend gemonteerd moet worden. Zo krijgt men betere grip op de weg.
Op deze foto geeft de pijl weer bij montage als achterwiel.
Dus als men deze band als voorband gebruikt de band omdraaien.
Anders had er geen vermelding op gestaan voor achter montage.
Voor & achterbanden
Voor- en achterbanden van een motorfiets bevatten compleet verschillende eigenschappen. Op de band wordt dan ook aangegeven of het een voor- (front) dan wel achterband (rear) betreft.
Bij motorfietsen worden zeer grote krachten overgebracht op slechts twee banden. Het contactvlak met de weg is klein en de belasting van de band zeer hoog. In tegenstelling tot personenwagenbanden is bij motorfietsbanden een onderscheid tussen de voor- achterband. De belangrijkste functie van de voorband is het overbrengen van goede richtingsstabiliteit. Dit zorgt voor goede bestuurbaarheid van de motor. Ook de remkracht van de motor wordt op de voorband overgebracht. De topsnelheid die gereden kan worden zorgt voor een zeer uitzonderlijk vermogen dat op de achterband wordt overgebracht. De achterband brengt de aandrijfkrachten over, waardoor een uitzonderlijke acceleratie mogelijk is. Dit accelereren vindt ook plaats als de band in een schuine stand staat bij het rijden in bochten. Gezien de prestaties die de motor moet leveren en de belangrijke rol die de banden hierbij spelen, moeten de voor- en achterbanden op elkaar worden afgestemd. Vaak worden de banden dan ook geleverd als set.
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen