versnellingsbak problemen.

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

versnellingsbak problemen.

Bericht door limbotriker » ma mei 09, 2011 11:00 am

ik had de laatste tijd het vermoeden dat er wat met de versnellingsbak niet in orde zou zijn.
zwaar schakelen vooal bij terugschakelen.
Omdat ik een Peugeot motor heb, heb ik op het Peugeot 306 Forum dit probleem aangekaart en kreeg direct diverse reacties.
Een van de meest voorkomende reactie was om de olie te verversen.
dus zaterdag de oude olie afgetapt en nieuwe olie er in.
De oude olie nagekeken op de hoeveelhied en met een magneet op eventuele metalen deeltjes, maar alles in orde.
LET OP!! hou je aan de door de fabriek voorgeschreven olie, dat geeft de minste problemen.
Bij mij dus 2 liter 72w/80 speciaal voor Peugeot/Citroen/Renault.
Tevens ook alle kogelkoppelingen schoongemaakt en voorzien van vet.
Na een stevige proefrit blijkt dat de versnellingen nu weer moeiteloos gaan.
Het steeds moeizamer schakelen sluipt er langzaam in.

Hier een stukje theorie over het hoe en waarom.
Transmissieolie of wel versnellingsbak olie verversen

Waar dient transmissieolie voor?
De transmissieolie is ervoor om de transmissie te smeren, te koelen, het vuil zwevend te houden en af te voeren.

Waarom moet een transmissie gesmeerd worden?
Voor een soepele en geruisloze werking van de transmissie. De transmissieolie is een olie die zwaar belast wordt. Vooral de smering tussen de tanden van de tandwielen vergt het uiterste van de smeercapaciteiten van de olie. Ook draagt de transmissieolie zorg voor het soepel en geruisloos functioneren van de synchronisatie.

Wat voor vuil ontstaat er in een transmissie?
In een transmissie zijn veel bewegende delen, metalen delen die met elkaar in contact komen. De olie zal vervuilen door het, uit het contact ontstane metaalslijpsel. Uiteraard is de transmissieolie voorzien van toevoegingen, dopes, die het vuil zwevend houden en afvoeren.

Waarom moet transmissieolie koelen?
De draaiende delen in een ransmissie zijn onderhevig aan wrijving. Hierdoor ontstaat warmte. Om te zorgen dat de transmissie niet te heet wordt, waardoor ernstige schade aan lagers en tandwielen kan ontstaan, zal er gekoeld moeten worden. Door de draaiende delen zal de olie automatisch door de gehele transmissie worden gepompt. De olie zorgt voor de warmteafvoer. Op zijn beurt wordt de olie onder in het transmissiehuis gekoeld door de rijwind.

Waarom moet de transmissieolie worden vervangen en wanneer?
De transmissieolie veroudert door de zware belasting, hij verliest zijn veerkracht. Vergelijk het met een elastiek, als daar constant zware lasten aan worden gehangen zal het elastiek op een gegeven moment breken. De dopes die in de olie zijn toegevoegd raken verzadigd, worden verbruikt, zijn uitgewerkt. Dit betekent dat het voor de olie moeilijker wordt om de smeerfilm te handhaven en het vuil af te voeren. Een transmissie wordt belucht. Door de temperatuur zal het vocht in de lucht verdampen. Na afkoelen krijgt men watervorming in de transmissie dat in de olie terechtkomt. Bij rijden van veelvuldig kleine afstanden waarbij de olie niet volledig op temperatuur komt zal het water niet verdampen. Dit verslechtert de smeercapaciteit van de olie, hierdoor zal de olie versneld verouderen en zijn werk niet goed kunnen doen. Vervang op tijd de olie voor een langdurig transmissieleven.
Het is verstandig de transmissieolie iedere 72 maanden (dus 6 jaar) of 90.000 km, wat als eerste wordt bereikt, te vervangen. Bij tijdig en geregeld vervangen zal de transmissie probleemloos een trikeleven lang meegaan.
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Plaats reactie