Gebroken distributieriem Boom Fighter

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

Gebroken distributieriem Boom Fighter

Bericht door limbotriker » ma jun 27, 2011 12:18 pm

Zoals gisteren belooft het verhaal van de Duitse Fighter rijder die ik tijdens een toertocht heb ontmoet.

Gebroken distributieriem
Tijdens een toertochtje afgelopen zaterdag in de Duitsland in de Eifel kwam er tijdens een van de veelvuldige rustpauzes een Duitser op ons af, de trike bekijkend begon hij al direct vragen te stellen en te vertellen. Het bleek dat hij met zijn auto op vakantie was in de Eifel .
Hij bleek 1.5 jaar geleden een zelfde trike te hebben gekocht als de onze maar dan een zwarte uit 2003 met een km stand van ongeveer 35000.
Op mijn vraag waarom hij dan met de auto op vakantie was en niet met de trike in deze mooie omgeving, antwoordde hij dat het wel de plannen waren om met de trike te gaan toeren in de Eifel maar zijn trike stond sinds ruim 1 maand in de garage met een grote motorschade. Mijn interesse was al gewekt maar nu nog meer. Het bleek dat tijdens het rijden op de autoweg zijn distributieriem zonder enige waarschuwing, gebroken was en daardoor zijn blok grote schade had opgelopen. De plaatselijke Peugeot garage was nu aan het uitzoeken wat de precieze schade was maar dat zou vermoedelijk in de duizenden euro’s gaan lopen. Zijn trike had nu ongeveer 43000 km gelopen.
Ik vertelde hem dat ik in 2008 bij een km stand van ongeveer 26000 de riem al vervangen had en dat hij in 2013 weer vervangen zou worden, onafhankelijk van de km stand. Hij wilde dat hij de distributie riem direct bij aankoop had laten vervangen, maar had daar jammer genoeg nooit aan gedacht, hij had wel alle normale onderhoud laten uitvoeren maar geen vervanging van de riem. Het waarom om een distributieriem te vervangen volgt verder in dit stukje.
Nog een tijdje gekeuveld te hebben over de trike en trikes in het algemeen namen wij afscheid en wenste ik hem veel sterkte.
Trikes en distributieriemen
In de tijd dat er alleen trikes waren met de luchtgekoelde kever en Porsche motoren was dit item niet van toepassing, maar de moderne motoren hebben sinds begin 2000 hun intrede gemaakt in de trike frames en deze moderne motoren hebben moderne technieken met vele voordelen maar ook nadelen.
In mijn Boom Fighter zit bv een Peugeot 1400 motor, deze motor heeft een bovenliggende nokkenas die aangedreven word door een distributieriem.
Vroeger werden er voornamelijk distributiekettingen gebruikt maar deze zijn tegenwoordig al veelvuldig vervangen door de distributieriem. Buiten mijn genoemde trike zijn er al veel trikes met moderne motoren van o.a. Peugeot, Audi, Smart, Ford etc.
Eerst wat info over de distributieriem:
Wat is en doet een distributie riem?
De distributieriem is een rubberen riem met tanden. Doordat er rubber in verwerkt zit heeft hij maar een bepaalde levensduur. Daarnaast is hij aan slijtage onderhevig. In vele distributieriemen zitten ook moderne kunststoffen verwerkt. De distributieriem is NIET de “V “ snaar die je aan de buitenkant van het blok ziet lopen, de distributieriem zit meestal in het blok verstopt
De distributieriem drijft diverse onderdelen aan waaronder de waterpomp. Hij moet juist afgesteld staan en precies op tijd vervangen worden.
Wat gebeurt er als deze breekt en hoe kun je dat voorkomen?
Als de distributieriem breekt, veroorzaakt dat in bijna alle gevallen grote motorische schade. Dit betreft meestal de kleppen, nokkenassen en zuigers. Reparaties van € 1500 en veel hoger zijn dan ook geen uitzondering, soms dient het hele blok vervangen te worden, de kosten zijn dan sterk afhankelijk van een aantal items zoals: het merk, blok, gereviseerd of nieuw en de demontage en montage werkzaamheden, de kosten zijn dan vaak meer dan € 6000,00
Regelmatig onderhoud en het op tijd vervangen van de distributieriem is daarom nodig. Alle fabrikanten geven een vervangingstermijn aan. Bij mijn Boom bijvoorbeeld 120.000 km of om de 5 jaar. De meeste berijders halen deze 120.000 km niet in de 5 jaar die er voor staat. Het is dan wel zaak om die 5 jaar aan te houden als u geen risico wilt nemen. De vervangingstermijn word ook korter bij het veel rijden met lagere toerentallen en bij korte ritten, ook bij lekkage van olie en koelvloeistof op de riem zal deze eerder slijten/breken.
Kijk voor de juiste vervangingstermijnen in het onderhoudsboekje en vraag dit ook na bij de dealer omdat fabrikanten tussentijds de vervangingstermijnen kunnen veranderen.
Hoe nu verder?
Het is zaak dat u zelf bijhoud dat de distributieriem op tijd vervangen wordt. Bij aankoop van een gebruikte trike met een moderne motor is het ook verstandig om te vragen wanneer en bij welke km stand de distributieriem vervangen is, zodat u weet wanneer hij weer vervangen dient te worden. Vooral indien de geschiedenis niet bekend is omdat er b.v. meerdere vorige eigenaren zijn geweest of er geen service boekje of oude rekeningen aanwezig zijn.
Bij Boom heb ik ook nog nooit een service boekje gezien, alleen achter in de gebruikshandleiding staan hokjes waar je een datum en handtekening kunt plaatsen voor de jaarlijkse service beurten.
In de gebruikshandleiding staat wel een tabel met wat precies wanneer wat vervangen dient te worden.
Aankoop garanties geven vaak geen garantie op de distributieriem omdat dit een slijtage gevoelig onderdeel is, deze garanties zijn vaak alleen van toepassing indien de distributieriem pas vervangen is. Indien bij aankoop blijkt dat deze riem aan vervanging toe is zal de garage dit uitvoeren tegen een schappelijke meerprijs.
Ook al zegt diegene waar je hem van koopt dat hij in orde is, blijft de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het voertuig. Kijk daarom of dit specifiek genoemd is in de garantie voorwaarden.
De aangegeven 120.000 km haal je natuurlijk niet met een trike dus komen de 5 jaar om de hoek kijken, zelf heb ik in 2007 een Boom trike uit 2002 in Duitsland gekocht en natuurlijk niet naar de distributieriem gekeken of gevraagd. In 2008 las ik hierover een verontrustend stukje op internet en kreeg angst, ik heb toen direct deze riem laten vervangen, ik had alle reparatie papieren bij de trike gekregen en daar bleek niet uit dat de distributieriem ooit vervangen was, dus was ik gelukkig nog op tijd.

Na info blijkt dat onze Bob met zijn Boom Fighter ook al een afspraak heeft gemaakt om zijn distributieriem heel spoedig te laten vervangen.
Nog een tip: als de distributieriem met rollen vervangen word, laat dan ook meteen de waterpomp vervangen dit kost vaak niet veel meer en spaart een hoop geld als de waterpomp defect zou raken.
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Plaats reactie