Cruise Control op een trike

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

Cruise Control op een trike

Bericht door limbotriker » zo nov 06, 2011 10:26 am

Cruise control


Een mooi winterklusje

In de moderne auto is dit al bijna een vanzelfsprekendheid en ideaal op lange stukken.

Daarom ben ik eens gaan nadenken of dit ook voor de trike geschikt is.

Ik heb een relatief goedkoop systeem gevonden van het merk Waeco

Eerst de gebruikers en inbouw handleiding gedownload ( http://www.waeco.com/tmp/MS-50_EB_10S_02.pdf ) en goed doorgelezen

Deze cruise control van het type MS50 is bij Conrad te koop en meestal in de aanbieding voor € 129,00

Deze dus besteld en je krijgt hem dan toegestuurd in een doosje inclusief internationale gebruikers en inbouw aanwijzing

Alles uitpakken en op de vloer uitleggen, er zit van allerlei hulpmateriaal bij om de meest voorkomende aansluitingen te kunnen maken, aan het eind heb je dus ook een hele hoop materiaal over.

Nogmaals de inbouw handleiding bekijken en vooral de technische tekeningetjes zijn hulp vol.

De centrale cruise control computer heeft een vaste plus en een geschakelde plus nodig.

Omdat dit op mijn trike in een centrale kast verstopt zit heb ik daar dan ook de centrale cruise control computer geplaatst. ( zie foto)
Afbeelding
zonder Cruise Control computer

Afbeelding
met Cruise Control computer


De centrale kast zit in de buurt van het blok dus dit is wel zo handig.

De vaste plus en een geschakelde plus op het Trike schema nazoeken en daar van aftakken naar de cruise control computer. De cruise control heeft een eigen zwevende zekering en die heb ik vastgelijmd in de centrale kast.

Het draadje naar het remlicht is makkelijk aan te sluiten en word parallel d.m.v. een kabel klemmetje op de draad naar het remlicht aangesloten.

De bedien knoppen zijn eigenlijk voor in een auto dus niet waterdicht, dit heb ik verholpen en onder een afdek kapje van mijn achter uitrij camera geplaatst.( zie foto) maar daar moet iedereen voor zichzelf een passende oplossing voor vinden
Afbeelding
het grijze/zwarte ovale ding links naast het beeldscherm

Omdat de bekabeling, 4 draden, hiervan te kort was heb ik deze met een soepele kabel d.m.v. solderen verlengt tot aan de centrale computer.

De blauwe gaskabel unit is geplaatst aan de buitenkant van de centrale kast, Aftekenen, dan de trike motor management computer tijdelijk losmaken , gaten boren, de blauwe gaskabel unit vastschroeven en de management computer weer terug plaatsen, kabeltje via de onderkant naar binnen en aansluiten op de centrale cruise control computer, de gaskabel gedeeltelijk vastgezet met spanbandjes.
Afbeelding

Het aanbrengen van de parallelle gaskabel was nog een heel gepiel maar is uiteindelijk toch goed gekomen. .( zie foto)
Afbeelding

Daarna de magneet monteren op de cardanas,(zie foto)
Afbeelding
ik heb deze gemonteerd op de tussenas naar het rechter achterwiel, dit heeft het voordeel dat deze as wel draait maar niet op en neer beweegt.

Je krijgt 3 magneten en 2 spanbandjes, maar je moet beginnen met 1 magneet, dit is meestal wel voldoende. Je hebt dan 2 magneten en 1 spanbandje in reserve, het contact met bekabeling heb ik op een beugeltje gemonteerd en de bekabeling land de kopelings kabel omhoog gebracht tot aan de centrale computer.


Op de gaskabel unit moet ook nog vacuüm worden aangesloten , dit kun je door gewoon de vacuüm slang naar de rem bekrachtiger door te knippen en er een “T” stukje er tussen zetten, maar ik heb geen rem bekrachtiger dus het vacuüm gepakt rechtstreeks vanaf het blok waar normaal de slang voor de rem bekrachtiger op zit. Oude aansluiting weghalen en de nieuwe slang er op

Maar was alles maar zo gemakkelijk als je denkt. Achteraf blijkt het dat ik te weinig vacuüm had.

Bellen met de importeur en die zei dat ik moest zorgen voor een reservoir.

Eerst een rustperiode ingezet en gaan denken hoe dit probleem op te lossen.

Na en tijdje kwam ik op het idee om een oude huishoudelijke poederblusser van 1 liter te gaan gebruiken.

Deze blusser was nog uit de vorige eeuw n.l. uit 1975 dus onbruikbaar voor het doel waarvoor hij was aangeschaft

Proberen leeg te spuiten maar daar kwam bijna niets meer uit, dus de kop er af gedraaid en leeg geklopt, doorspoelen met veel water tot hij helemaal leeg is en goed laten drogen en met een compressor uitblazen. nu in de aluminium schroefkop het centrale gaatje opgeboord naar 7 mm en er een aluminium pijpje (oude remleiding 7mm uitwendig) er in gezet en aan de binnenkant afgekit, daarna de kop weer er op geschroefd, wel met gebruik van teflon om hem echt luchtdicht te maken.

De blusser aan het frame vastgezet en een slang naar de vaste vacuüm aansluiting op het blok aangesloten.
Afbeelding

Als laatste heb ik een contact gemaakt aan de koppelingskabel, normaal in een auto zet je die vast aan het koppelings pedaal, maar dat is op een trike niet zo handig, zit in het zicht en is dan vrij kwetsbaar.

Daarom heb ik een beugeltje gemaakt en die vastgezet boven op de koppelings handel aan de bovenkant van de versnellingsbak/blok .( zie foto) op dit beugeltje heb ik de magneet vastgezet en tevens op een beugel gemaakt vast aan het frame waarop het magneetcontact zit.
Afbeelding Afbeelding
foto links in gesloten toestand foto rechts in open toestand dus met de koppeling ingetrapt
Draadjes naar de centrale computer en klaar.

Nu de inleer procedure en de proefrit. Het bleek dat ik de computer iets gevoeliger moest zetten, hiervoor zit er een 3 standen schakelaartje op de computer die standaard in de middenstand staat.

Ik heb hem nu ongeveer 600 km getest vooral op grotere stukken en het is geweldig.

Je kunt nu je rechter hand loslaten en de trike loopt gewoon keurig door.

Het systeem is te stoppen door bediening van de rem, koppeling en uitzetten door op de middelste knop van de bedienunit te drukken.

Deze hele omschrijving is gebaseerd op een BOOM STREETFIGHTER maar vast wel op andere trikes te gebruiken.

Deze is niet te gebruiken is op een kever trike, want waar zit dan het vacuüm?? Waeco hier wel een systeem voor nl de MS700, deze heeft geen vacuüm bediening maar een servomotor bediening

Zie www.waeco.nl
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Plaats reactie