kleine kentekenplaat verboden voor trikes

Plaats reactie
Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

kleine kentekenplaat verboden voor trikes

Bericht door limbotriker » ma dec 19, 2011 1:30 pm

Ik heb bij de RDW het verzoek gedaan om een kleine kentekenplaat te mogen monteren op de trike.

zie het volgende verzoek met de door mij opgezochte Wettelijke Europesche regels:

NU VOLGT EEN LEKKER STUKJE THEORIE

De kentekenplaat moet bevestigd worden op de door de fabrikant daarvoor bestemde plaats (zie onderstaand zoals is aangegeven in de wegenverkeerswet.)
indien de originele kentekenplaat gemonteerd dient te worden zit deze te laag zoals is aangegeven in de richtlijnen 70/222/EEG (zie onderstaand) de plaat zit dan ongeveer 22.5 cm boven de grond en dat moet wettelijk 30 cm zijn.
Indien een kleine (motor) plaat gemonteerd word op de originele bevestigings plaats zit deze precies goed.
Mijn verzoek is om op mijn trike de toestemming te verlenen om een z.g. motor kentekenplaat te mogen monteren zodat deze weer volgens de wegenverkeerswet en de richtlijn 70/222/eeg voldoet.
met vriendelijke groeten
Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994

REGELING KENTEKENS EN KENTEKENPLATEN

Tekst zoals deze geldt op 27 juli 2011

De Minister van Verkeer en Waterstaat;
Gelet op de artikelen 36, achtste lid en 40, derde lid, van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 2, tweede lid, van het Kentekenreglement en de artikelen 5.2.1, onderdeel d, 5.3.1, onderdeel e, 5.4.1, onderdeel e, 5.5.1, onderdeel d, en 5.12.1, onderdeel e, van het Voertuigreglement;

Besluit:

Artikel 7

Punt 2.Bij motorrijtuigen op twee of drie wielen met of zonder zijspanwagen, met uitzondering van bromfietsen, moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.



Eis volgens Regeling voertuigen:

Het voertuig moet voldoen aan richtlijn 70/222/EEG.

Wijze van keuren individuele goedkeuring:

Aan richtlijn 70/222/EEG is voldaan indien de plaats voor de achterste kentekenplaat voldoet aan de technische eisen van richtlijn 70/222/EEG.

De technische eisen van richtlijn 70/222/EEG zijn:

"2. Plaats en stand van de kentekenplaten

De plaats moet van dien aard zijn dat de op juiste wijze aangebrachte platen aan de volgende eisen voldoen:

2.1. Stand van de plaat in de breedterichting

Het midden van de plaat mag niet rechts gelegen zijn van het in de lengterichting lopende symmetrievlak van het voertuig.

De linkerrand van de plaat mag niet links gelegen zijn van het verticale vlak evenwijdig is aan het symmetrievlak in de lengterichting van het voertuig en dat raakt aan het punt waar de dwarsdoorsnede van het voertuig in zijn totale breedte de grootste afmeting bereikt.

2.2. Stand van de plaat ten opzichte van het symmetrievlak in de lengterichting van het voertuig

De plaat moet loodrecht of nagenoeg loodrecht op het symmetrievlak in de lengterichting van het voertuig staan.

2.3. Stand van de plaat ten opzichte van de verticaal

De plaat moet zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5º. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de plaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticaal hebben:

2.3.1. een hoek van ten hoogste 30º, indien de van het kenteken voorziene zijde naar boven gekeerd is en mits de bovenrand van de plaat zich niet meer dan 1,20 m boven het wegdek bevindt;

2.3.2. een hoek van ten hoogste 15º, indien de van het kenteken voorzien zijde naar beneden is en mits de bovenrand van de plaat zich meer dan 1,20 m boven het wegdek bevindt.

2.4. Hoogte van de plaat boven het wegdek

De hoogte van de onderrand van de plaat boven het wegdek mag niet minder dan 0,30 m bedragen; de hoogte van de bovenrand van de plaat boven het wegdek mag niet meer dan 1,20 m bedragen. Indien het praktisch onmogelijk is aan dit laatste voorschrift te voldoen, mag deze hoogte evenwel meer bedragen dan 1,20 m, doch slechts zoveel meer als de constructie van het voertuig vereist; in geen geval mag deze hoogte meer dan 2 m bedragen.

2.5. Geometrische zichtbaarheidseisen

De plaat moet zichtbaar zijn in de gehele ruimte die door de volgende vier vlakken wordt begrensd: twee verticale vlakken, gaande door de twee zijkanten van de plaat en naar buiten toe een hoek van 30º vormende met het symmetrievlak in de lengterichting van het voertuig; een vlak gaande door de bovenrand van de plaat en een hoek van 15º in de opwaartse richting vormende met het horizontale vlak; het horizontale vlak door de onderrand van de plaat. (Indien evenwel de hoogte van de bovenrand van de plaat boven het wegdek meer bedraagt dan 1,20 m, moet laatstgenoemde vlak een hoek van 15º in neerwaartse richting met het horizontale vlak vormen.)

2.6. Bepaling van de hoogte van de plaat boven het wegdek

De in de punten 2.3, 2.4 en 2.5 vermelde hoogten worden bepaald wanneer het voertuig ongeladen is."


In de navolgende richtlijn 2009/62/EG staat vermeld dat driewielige motorvoertuigen moeten voldoen aan :

1.3. Driewielers met een maximumvermogen van meer dan 15 kW, lichte vierwielers met carrosserie en andere vierwielers dan lichte vierwielers, met carrosserie

1.3.1. De voorschriften voor personenauto’s zijn van toepassing (Richtlijn 70/222/EEG van de Raad ( 2 )).

2.· Richtlijn 2009/62/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 betreffende de montageplaats voor de achterkentekenplaat van twee- of driewielige motorvoertuigen (Gecodificeerde versie) (Voor de EER relevante tekst )


antwoord van RDW:
Helaas kan ik u niet aan een ontheffing voor een kleine kentekenplaat helpen. Dit is alleen mogelijk wanneer dit uit de typegoedkeuring zou blijken. Dit is niet het geval. U kunt de fabrikant vragen of er een typegoedkeuring beschikbaar is waarin wel is opgenomen dat een kleine kentekenplaat toegestaan is. Wanneer dit wel het geval is dient de fabrikant u een Certificaat van overeenstemming te overhandigen waaruit dit blijkt. Hiermee kunt u een afspraak maken met een RDW-keuringsstation.

Waarop ik tergugmailde:
Is het dan niet zo dat dan volgens de Europese wetgeving, zoals ik u die heb toegestuurd, een kleine kentekenplaat toegestaan is?? omdat in de Europese wetgeving de voorwaarden ingesloten zitten dat de onderkant van de kentekenplaat minimaal 30cm boven het wegdek moet zitten ik ik dan beboet kan worden omdat ik niet voldoe aan de wet?

antwoord van RDW:
De 30 cm is een Europese toelatingseis voor de plaats van de kentekenplaat. In Nederland zijn na het verkrijgen van het kenteken de permanente eisen uit de Regeling Voertuigen van toepassing. Daarin wordt geen afstandsmaat tot aan het wegdek genoemd. U kunt daar dus geen bekeuring voor krijgen. De eis is dat de kentekenplaat goed leesbaar, niet afgeschermd en verlicht moet zijn.

Een kleine kentekenplaat is dus alleen toegestaan indien dit uit de type goedkeuring blijkt of op het kenteken vermeld staat.
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

Bericht door limbotriker » di dec 20, 2011 7:24 am

EN DE BOETE HIERVOOR IS:

kategorie K405
kentekenregelement
kentekenplaat voldoet niet aan de gestelde eisen 5 lid 1 en 3 kentekenrtegelement

boete in 2012 € 120,00
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

NOP-trikers
Berichten: 72
Lid geworden op: di okt 07, 2008 5:59 pm

Bericht door NOP-trikers » wo dec 21, 2011 9:07 pm

'bij mij is de kleine kentekenplaat gemonteerd, en op het kentekenbewijs staat vermeld : kenteken plaat type....., afmeting ........ toegestaan,
Moet dus wel ook op je kenteken vermeld worden, en is alleen te verkrijgen bij de eerste toelating in nederland, daarna is het finito !!

als je hier meer van wil weten bel mij even , kan ik je misschie nvan dienst zijn,
Kleine plaat is Niet verboden !!!!!!!!!!!!!!!!

roelof

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

Bericht door limbotriker » do dec 22, 2011 11:46 am

NOP-trikers schreef:Moet dus wel ook op je kenteken vermeld worden, en is alleen te verkrijgen bij de eerste toelating in nederland, daarna is het finito !!
roelof
Dit gebeurt dus bij invoer van een trike en is dan vermoedelijk een willekeur van het betreffende RDW keuringsstation.
Vraag je het kan je het waarschijnlijk ook krijgen, niet vragen is standaard een grote kentekeplaat.
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Gebruikersavatar
Bob van Duist
Site Admin
Berichten: 200
Lid geworden op: ma okt 06, 2008 7:02 pm
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Bericht door Bob van Duist » vr dec 23, 2011 9:52 am

Hier een schrijven van het RDW van 7 september 2011 binnen gekomen bij één van onze leden.

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Alleen als dit op het kentekenbewijs staat vermeld, mag een trike voorzien zijn van kleinere kentekenplaten (model 18.2). Een voertuig komt hiervoor in aanmerking als:
• de plaats voor de kentekenplaat bestaat uit een nis die een geheel vormt met de carrosserie, of de achterbumper, en waarbij de kentekenplaatverlichting in deze nis is opgenomen, en
• de nis van alle zijden ten opzichte van de directe omgeving ten minste 15 mm diep is verzonken, of
• de nis, met uitzondering van de onderzijde, aan alle zijden ten opzichte van de directe omgeving tenminste 15 mm diep verzonken is, en dermate laag is gelegen dat bij het voertuig in onbeladen toestand door montage van een kentekenplaat van de afmetingen 340 x 210 mm de onderkant van deze kentekenplaat minder dan 0,30 m boven het wegdek is gelegen, of de nis, met uitzondering van de bovenzijde, aan alle zijden ten opzichte van de directe omgeving tenminste 15 mm diep verzonken is, en er door montage van een kentekenplaat van de afmetingen 340 x 210 mm een oorspronkelijke gebruiksfunctie van een voertuigonderdeel verloren gaat.
Als u de vermelding (kentekenplaat model 18.2 toegestaan) op het kentekenbewijs wilt hebben omdat het voertuig aan bovenstaande voorwaarden voldoet, moet u het voertuig tonen bij één van de keuringsstations van de RDW. Voor deze beoordeling kan € 26,00 in rekening worden gebracht Ik adviseer u per telefoon contact op te nemen met een keuringsstation.
Medewerkers van de RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur. Het telefoonnummer is: 0900 07 39 (0,10 euro p/m). Voor het adres van het dichtstbijzijnde RDW-keuringsstation verwijs ik u naar onze website www.rdw.nl.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


Groet Bob.
Beter één trike op de weg, dan de lucht van tien.

Plaats reactie