de trike de winter door > op naar 2013

Plaats reactie
Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

de trike de winter door > op naar 2013

Bericht door limbotriker » di okt 23, 2012 5:47 pm

Het trike jaar is jammer genoeg alweer (bijna) ten einde en de meeste trike's zullen aan een gedwongen rustperiode gaan beginnen.

Om hem goed door de winter te helpen doe ik het volgende.

-ik heb vandaag de trike goed gewassen en na het wassen ben ik eerst een uur gaan rijden om alles helemaal door en door droog te krijgen
-deze week ga ik de trike in de was zetten, zie je meteen ook beschadigingen of roest die je bij kunt werken.
-de tank is tevens helemaal afgevuld, dit is tegen het roesten. mocht je een RVS tank hebben is dit natuurlijk ook nodig i.v.m. condens vorming aan de binnenkant en water in de benzine gaat nu eenmaal niet goed samen
-de bandenspanning heb ik 0.3 bar verhoogt.
-gas en koppelings kabels oliën (indien aanwezig natuurlijk ook de remkabel oliën)
-na alle reinigings rituelen gaat er een hoes over de trike om stof etc. op de in de was gezette lak te vermijden.
-de accu hang ik 1 keer per week aan een druppel lader, hiervoor heb ik een extra aparte 12 volt contactdoos op de trike gemaakt, hoef ik de accu niet uit te bouwen.
-als de druppel lader aangeeft dat de accu weer vol is koppel ik hem weer af en wacht weer een week.
-de trike verplaats ik af en toe iets anders kunnen de banden vlakken krijgen en dat is niet prettig rijden, bij goed weer kun je er ook even mee gaan rijden (alternatief hem helemaal op te bokken zodat de wielen van de grond staan)
-1 keer in de week er even op gaan zitten, geeft de trike het gevoel dat je hem niet vergeet en hij er nog steeds bij hoort.

Heeft iemand misschien nog een andere goede winter tip......

En in het voorjaar van 2013
- ververs ik de olie en indien nodig vervang ik ook eventueel de oliefilter of bij kevers de oliefilter reinigen de bandenspanning controleren en dan weer beginnen aan weer een prachtig trike jaar.

Maar misschien toch nog deze winter stiekem nog een keer een stukje rijden, geeft toch weer een kick ook al is het dan misschien steenkoud.
En de voorbijgangers hebben weer wat te vertellen als ze thuis komen.
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Gebruikersavatar
hegroen
Berichten: 53
Lid geworden op: wo okt 08, 2008 6:59 pm
Locatie: Dronten
Contacteer:

Bericht door hegroen » di okt 23, 2012 8:36 pm

Nog een tippie ; benzine verouderd na ca. 2 maanden. Als er zuurstof bij kan komen, gaat dit nog sneller.
Je kan een toevoeging bij de benzine doen zodra je voor de winter aftankt.
Dit is een zgn. ontgommer en zorgt dat er, met name bij carburateurs, geen aanslag ontstaat ; Forte Moto Power II.

Zie : http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Produ ... er-ll.html

Groeten uit de polder :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
I don't have a drinking problem:
I drink,
I get drunk,
I fall down,
No problem.....

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

Bericht door limbotriker » wo okt 24, 2012 11:10 am

Er zijn een hele hoop cowboy verhalen over dit onderwerp op internet, en iedereen knabbelt weer wat maanden er af
ik heb o.a. gelezen dat de benzine tussen de 6 maanden en al na 6 weken slechter word.
WAT IS WAARHEID
Het advies dat werd gegeven gevarieerd ook, maar het beste advies was toch wel de gehele tank helemaal vol tanken zodat er geen zuurstof bij kan.
Zuurstof is de grootste vijand van Benzine

op een Suzuki forum was ook een discussie over veroudering, een van de leden heeft contact opgenomen met Shell en kreeg als antwoord:

Brandstof kan je in de tank een 6 tal maanden houden, daarna krijg je uitzakkingen van additieven.

Kind Regards

Dirk Welvaert
Technical Advisor Shell


ZELF HEB IK DE AFGELOPEN JAREN NOG NOOIT PROBLEMEN GEHAD, WEL ALTIJD DE TANK HELEMAAL AFGEVULD EN NA 5 A 6 MAANDEN GEWOON WEER STARTEN EN WEGRIJDEN
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Gebruikersavatar
hegroen
Berichten: 53
Lid geworden op: wo okt 08, 2008 6:59 pm
Locatie: Dronten
Contacteer:

Bericht door hegroen » vr okt 26, 2012 7:26 am

Ach, baad het niet dan schaad het niet, en zes verstopte carburateurs zit ik ook niet op te wachten. Ik geloof ook niet dat ik bij de Shell kan aan te kloppen als ze wel verstopt zijn. :shock:

Groeten uit een koude polder !!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
I don't have a drinking problem:
I drink,
I get drunk,
I fall down,
No problem.....

Plaats reactie