extra controle lampje knipperlichten

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

extra controle lampje knipperlichten

Bericht door limbotriker » do mei 23, 2013 3:54 pm

Het vergeten van de knipperlichten uit te schakelen komt bij trikes veel voor.
Het bestaande controle lampje is vaak te klein en/of niet goed zichtbaar, vooral bij zonlicht
Daarom heb ik een extra lampje geplaatst in het neusje van mijn Fighter
Het lampje is een 12 volt LED lampje wat gebruikt word voor kentekenverlichting, klein en effectief
als voorbeeld : Afbeelding
gekocht bij Hein Gericke maar ook verkrijgbaar bij Polo en de meeste andere motor onderdelen handel

De schakeling om beide knipperlichten op ÉÉN controlelampje aan te sluiten is als volgt:
Afbeelding
De diodes moeten geschikt zijn voor voldoende vermogen ik heb de BY289 gebruikt met meer dan voldoende vermogen, anders even vragen in de elektronica shop.
op het schema is ook aangegeven hoe de diode's moeten worden aangesloten, een diode heeft een doorgaande en een geblokkeerde aansluiting anode en cathode
diode anode aansluiten op de bestaande bedrading, even de isolatie iets los pellen en vast solderen daarna de diode cathodes tezamen solderen en het geheel weer isoleren.
bedrading van het lampje iets verlengen
de massa van het lampje aan het frame vastzetten en een goede plaats voor het lampje zoeken, het door mij gebruikte lampje heeft een plakstrip.
kosten materiaal totaal ongeveer € 15,00
Voor vragen graag een mailtje
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Plaats reactie