deel 2: bougies

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

deel 2: bougies

Bericht door limbotriker » zo okt 26, 2008 9:41 am

ONZE TRIKES HEBBEN HET SOMS HARD TE VERDUREN, ONDERHOUD IS VAN GROOT BELANG, DAAROM HEB IK OP INTERNET WAT STUKJES GEVONDEN OVER DE TECHNIEK EN HET ONDERHOUD.

Bougies vervangen

Wat doen bougies?
Het brandbare mengsel van benzine en lucht, dat in de cilinder gecomprimeerd wordt, moet worden ontstoken om het verbrandingsproces op te starten. Dit onsteken doen we door op het juiste moment een flinke vonk te creëren. De bougie is het stukje gereedschap dat deze vonk transporteert.

Zorgen de bougies voor de vonk?
Nee, de bougies zelf kunnen geen vonk produceren. De bougie is het stukje gereedschap dat in de verbrandingskamer de vonk transporteert van de plus naar de min elektrode.

Wie zorgt er dan voor de vonk?
De bobine zorgt voor de benodigde spanning om een vonk op te wekken. De bobine zorgt voor een spanning tussen de 15.000 en 30.000 volt.

Waarom moet deze spanning zo hoog zijn?
De bougie moet onder zware omstandigheden zijn werk doen. Hij moet een vonk produceren in de verbrandingskamer waarop dat moment een hoge druk en temperatuur heerst. Om in deze situatie een krachtige vonk te produceren is een hoge spanning nodig.

Slijt een bougie?
De krachtige vonk zal inbranden op de min elektrode van de bougie. Na verloop van tijd zal de afstand van de elektrodes groter worden en kost het vormen van de vonk meer energie. Als de bobine deze vonk vorming niet meer kan leveren zal de verbanding minder snel en volledig zijn. Dit kan lijden tot een verhoogd brandstofverbruik en het minder alert reageren van de motor. Tijdige vervanging van bougies draagt bij aan een efficiënter brandstofverbruik en een langere levensduur van de motor.

Wanneer moet de bougies vervangen worden?
Dit is bij ieder merk en type motor anders kever motoren hebben weer een andere interval dan watergekoelde motoren, kijk in de handleiding of informeer je hierover bij de dealer of garage.
Iedere ????????? km of 3 jaar, wat het eerst wordt bereikt.

Waarom ook na 3 jaar?
Als een bougie volledig op bedrijfstemperatuur is zal deze schoonbranden. De bougie heeft de zelfreinigingtemperatuur bereikt. Rijdt men weinig kilometers dan kan het voorkomen dat geregeld de motor niet volledig op temperatuur komt. De bougie zal dan naar verloop van tijd vervuilen. Het is van groot belang voor storingsvrij werken van de motor om de bougie regelmatig te vervangen
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Plaats reactie