deel 3: kleppen stellen

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

deel 3: kleppen stellen

Bericht door limbotriker » zo okt 26, 2008 9:43 am

ONZE TRIKES HEBBEN HET SOMS HARD TE VERDUREN, ONDERHOUD IS VAN GROOT BELANG, DAAROM HEB IK OP INTERNET WAT STUKJES GEVONDEN OVER DE TECHNIEK EN HET ONDERHOUD.
Kleppen stellen

Wat verstaat men onder kleppenstellen?
Onder kleppenstellen verstaat men het afstellen van de speling tussen de kleppen en het bedieningsmechanisme.

Waarom moet men de klepspeling afstellen?
De kleppen en alle onderdelen van het bedieningsmechanisme zetten uit zodra de motor op bedrijfstemperatuur komt. Er worden voor de kleppen en het mechanisme verschillende soorten materialen en materiaal samenstellingen gebruikt. Hierdoor is het niet te bepalen hoe en waar de uitzetting zal plaatsvinden.
De kleppen moeten onder alle omstandigheden functioneren, dus is er een zekere klepspeling ingesteld om deze werking te garanderen.
Een andere reden voor klepspeling is slijtage. Door het krachtig sluiten van de klep door de klepveer zal de klep in de loop de tijd inslaan op zijn zitting. Hierdoor zal de klepspeling verminderen. Het is verstandig om regelmatig de klepspeling te controleren en indien nodig af te stellen.

Wat gebeurt er als de klepspeling te klein is?
Als de klepspeling te klein is kan de klep open blijven staan waardoor er compressieverlies optreedt. Dit heeft als gevolg een slecht lopende motor, hoger brandstofverbruik en door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.

Wat gebeurt er als de klepspeling te groot is?
Als de klepspeling te groot is dan opent de klep niet lang genoeg en niet ver genoeg om een goede cilindervulling te realiseren. Dit heeft als gevolg een lagere compressie, onvolledige verbranding, hoge piektemperaturen en weinig motorvermogen. Door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.

Wanneer moeten de kleppen gesteld worden?
Uiteraard zodra er zich klachten voordoen in deze richting.
Het is verstandig iedere 45.000 km of 2 jaar, wat als eerste wordt bereikt, de klepspeling te controleren en indien nodig deze af te stellen. Dit garandeert een lang storingsvrije levensduur van de motor en een economisch brandstofverbruik.

Waarom ook iedere 2 jaar bij lage kilometrages?
Aan het verreden kilometers is niet op te maken hoeveel uren een motor in bedrijf is geweest. Veelvuldig opwarmen en afkoelen van de motor, het rijden van korte afstanden, versneld het slijtage proces. Een controle van de klepspeling iedere 2 jaar werkt preventief en voorkomt hoge kosten in de toekomst.
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Plaats reactie