deel 4:koelvloeistof vervangen

Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

deel 4:koelvloeistof vervangen

Bericht door limbotriker » zo okt 26, 2008 9:46 am

ONZE TRIKES HEBBEN HET SOMS HARD TE VERDUREN, ONDERHOUD IS VAN GROOT BELANG, DAAROM HEB IK OP INTERNET WAT STUKJES GEVONDEN OVER DE TECHNIEK EN HET ONDERHOUD.

Geld natuurlijk alleen voor onze watergekoelde motoren

Koelvloeistof verversen
Koelvloeistof is een samengestelde vloeistof voor de motor en het koelsysteem. Koelvloeistof heeft als basis gedemineraliseerd water (ook bekend als gedestilleerd water). Aan dit water worden bestanddelen toegevoegd zoals: antivriesmiddel, anticorrosiemiddel, anti schuimmiddel en smeermiddel.

Koelvloeistof dient om het teveel aan warmte, wat de motor tijdens het verbrandingsproces produceert, af te voeren. Dus de motor te koelen. Bovendien voorkomt het corrosievorming in het inwendige van de motor en het koelsysteem. Denk hierbij aan de radiateur en kachelradiateur. Koelvloeistof moet tegen hoge en lage temperaturen kunnen, het mag niet schuimen en moet smerende eigenschappen bezitten.

Waarom moet koelvloeistof corrosie voorkomen en hoe wordt dat gedaan?
Als de koelvloeistof niet zou beschermen tegen corrosie dan bestaat het gevaar dat bijvoorbeeld de radiateur door corrosievorming dicht gaat zitten, waardoor de koelcapaciteit vermindert en een te hoge motortemperatuur ontstaat. Door corrosievorming kan afbrokkeling van metaaldelen ontstaan die bijvoorbeeld de koelvloeistofpomp kunnen beschadigen. Het regelmatig vervangen van de koelvloeistof kan duurdere reparaties voorkomen. De bescherming tegen corrosievorming wordt gerealiseerd door toevoeging van een speciale dope.

Waarom moet koelvloeistof smeren?
Het smeermiddel wat aan de koelvloeistof wordt toegevoegd dient voor het smeren van de afdichting van de koelvloeistofpomp. Als deze afdichtingring niet gesmeerd wordt ontstaat er versnelde slijtage, piepende geluiden en lekkage.

Waarom mag koelvloeistof niet schuimen?
Schuim bestaat uit luchtbellen. Waar een luchtbel zit kan geen koelvloeistof zitten. Er ontstaat dan een tekort an koelmiddel voor het afvoeren van de warmte. Dit heeft tot gevolg een te hoge motortemperatuur.

Kan koelvloeistof tegen hoge en lage temperaturen?
Koelvloeistof moet een hoog kookpunt hebben (± 135ºC) en goed beveiligd zijn tegen vorst. Koelvloeistof moet zijn werk ook ver onder het vriespunt kunnen doen. Over het algemeen is koelvloeistof beveiligd tot ± -35ºC

Is de kwaliteit van de koelvloeistof te controleren?
Het enige wat eenvoudig te controleren is, is de vorstbeveiliging. We kunnen door middel van een optische meting of een weging het gewicht van de vloeistof bepalen. Aan de hand van dit gewicht is de vorstbeveiliging uit te lezen.

Waarom moet koelvloeistof vervangen worden en wat voor termijn? De toevoegingen in de koelvloeistof worden verbruikt, ze raken uitgewerkt. Vergelijk het met een pijnstiller, deze werkt een bepaalde periode. Na verloop van tijd is de pijnstiller uitgewerkt. Door het warm worden en afkoelen van de koelvloeistof treedt er een verouderingsproces op. Na verloop van tijd zal de beschermende werking van deze dopes niet meer aanwezig zijn. Wanneer verversing lang uitgesteld wordt zal door chemische reacties in de koelvloeistof zelfs een agressieve reactie ontstaan.
Dit heeft een negatief effect op de levensduur van de motor en het koelsysteem. De vervangingstermijn van koelvloeistof bij mijn Boom Streetfighter is 60 maanden of 120.000 km wat het eerst wordt bereikt.
Deze termijn kan bij andere type motoren verschillen dus neem hierover contct op met je dealer/garage of kijk in het handboek
Hanteert men deze termijn dan blijft het koelsysteem optimaal functioneren.
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Plaats reactie