deel 5: versnellingsbak olie vervangen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
limbotriker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:41 am
Locatie: Voerendaal

deel 5: versnellingsbak olie vervangen

Bericht door limbotriker » zo okt 26, 2008 9:49 am

ONZE TRIKES HEBBEN HET SOMS HARD TE VERDUREN, ONDERHOUD IS VAN GROOT BELANG, DAAROM HEB IK OP INTERNET WAT STUKJES GEVONDEN OVER DE TECHNIEK EN HET ONDERHOUD.


Transmissieolie of wel versnellingsbak olie verversen

Waar dient transmissieolie voor?
De transmissieolie is ervoor om de transmissie te smeren, te koelen, het vuil zwevend te houden en af te voeren.

Waarom moet een transmissie gesmeerd worden?
Voor een soepele en geruisloze werking van de transmissie. De transmissieolie is een olie die zwaar belast wordt. Vooral de smering tussen de tanden van de tandwielen vergt het uiterste van de smeercapaciteiten van de olie. Ook draagt de transmissieolie zorg voor het soepel en geruisloos functioneren van de synchronisatie.

Wat voor vuil ontstaat er in een transmissie?
In een transmissie zijn veel bewegende delen, metalen delen die met elkaar in contact komen. De olie zal vervuilen door het, uit het contact ontstane metaalslijpsel. Uiteraard is de transmissieolie voorzien van toevoegingen, dopes, die het vuil zwevend houden en afvoeren.

Waarom moet transmissieolie koelen?
De draaiende delen in een ransmissie zijn onderhevig aan wrijving. Hierdoor ontstaat warmte. Om te zorgen dat de transmissie niet te heet wordt, waardoor ernstige schade aan lagers en tandwielen kan ontstaan, zal er gekoeld moeten worden. Door de draaiende delen zal de olie automatisch door de gehele transmissie worden gepompt. De olie zorgt voor de warmteafvoer. Op zijn beurt wordt de olie onder in het transmissiehuis gekoeld door de rijwind.

Waarom moet de transmissieolie worden vervangen en wanneer?
De transmissieolie veroudert door de zware belasting, hij verliest zijn veerkracht. Vergelijk het met een elastiek, als daar constant zware lasten aan worden gehangen zal het elastiek op een gegeven moment breken. De dopes die in de olie zijn toegevoegd raken verzadigd, worden verbruikt, zijn uitgewerkt. Dit betekent dat het voor de olie moeilijker wordt om de smeerfilm te handhaven en het vuil af te voeren. Een transmissie wordt belucht. Door de temperatuur zal het vocht in de lucht verdampen. Na afkoelen krijgt men watervorming in de transmissie dat in de olie terechtkomt. Bij rijden van veelvuldig kleine afstanden waarbij de olie niet volledig op temperatuur komt zal het water niet verdampen. Dit verslechtert de smeercapaciteit van de olie, hierdoor zal de olie versneld verouderen en zijn werk niet goed kunnen doen. Vervang op tijd de olie voor een langdurig transmissieleven.
Het is verstandig de transmissieolie iedere 72 maanden of 90.000 km, wat als eerste wordt bereikt, te vervangen. Bij tijdig en geregeld vervangen zal de transmissie probleemloos een autoleven lang meegaan.
WACHT tot het rode licht gedoofd is er kan nog een trike aan komen

Gebruikersavatar
Fredje
Berichten: 16
Lid geworden op: di okt 07, 2008 7:13 pm
Locatie: Belgie O.VL
Contacteer:

Bericht door Fredje » zo okt 26, 2008 11:47 am

Dag meester COR.
Bedankt voor de deskundige uitleg over het onderhoud van de motor en alles wat er bij hoord om goed gesmeerd te lopen.
Misschien heeft u , of mede forum gebruikers ook een antwoord op de volgende vraag,mijn transmissie of versnellingbak is een handgeschakelde 4 bak.
Nu wanneer ik in de vier het gashendel open draai dan spring hij uit de versnelling en wanneer ik de motor gewoon zachtjes laat optrekken zijn er geen problemen ,het is enkel en alleen als de motor moet (werken) en dat er zodoende spanning op de bak wordt gezed.
Gr Fredje

Gebruikersavatar
Bob van Duist
Site Admin
Berichten: 200
Lid geworden op: ma okt 06, 2008 7:02 pm
Locatie: Anna Paulowna
Contacteer:

Bericht door Bob van Duist » zo okt 26, 2008 7:08 pm

Hallo Fredje.

Dat probleem heb ik vaker gehoord, heb dit ook wel eens besproken met Albert van Bohaze Trikes, deze maakt dan een beugeltje onder de versnellingsbak en dan schijnt dat niet meer te gebeuren.
Je kunt een keer contact met Albert opnemen. www.boomtrikes.nl of Email: trike2000@hetnet.nl.

Groetjes Bob.
Beter één trike op de weg, dan de lucht van tien.

Plaats reactie