Cruise control
In de moderne auto is dit al bijna een vanzelfsprekendheid en ideaal op lange stukken.
Omdat ik op mijn vorige Boom Fighter een Cruise Control had geplaatst en deze heel goed beviel heb ik er nu ook een op onze nieuwe trike geplaatst
Ik heb dezelfde als op de vorige trike geplaatst van het merk Waeco
Eerst de gebruikers en inbouw handleiding gedownload (
http://www.waeco.com/tmp/MS-50_EB_10S_02.pdf ), lees deze voor aankoop eerst goed door
Deze cruise control van het type MS50 is bij Conrad te koop en meestal in de aanbieding voor € 129,00
Deze dus ook weer besteld en je krijgt hem dan toegestuurd in een doosje inclusief internationale gebruikers en inbouw aanwijzing
Alles uitpakken en op de vloer uitleggen, er zit van allerlei hulpmateriaal bij om de meest voorkomende aansluitingen te kunnen maken, aan het eind heb je dus ook een hele hoop materiaal over.
Nogmaals de inbouw handleiding bekijken en vooral de technische tekeningetjes zijn hulp vol.
De centrale cruise control computer heeft een vaste plus en een geschakelde plus nodig.
Omdat de zekeringen op mijn trike in een centrale kast verstopt zitten heb ik daar dan ook de centrale cruise control computer (cc unit) geplaatst.
De centrale kast zit in de buurt van het motorblok dus dit is wel zo handig.
De vaste plus en een geschakelde plus op het Trike schema nazoeken en daar van aftakken met de meegeleverde aftakklemmen, naar de cruise control computer. De cruise control heeft een eigen zwevende zekering en die heb ik vastgelijmd in de centrale kast.
Het draadje naar het remlicht is makkelijk aan te sluiten en word parallel d.m.v. een kabel klemmetje op de draad naar het remlicht aangesloten.
De bedien knoppen zijn eigenlijk voor in een auto dus niet echt waterdicht, dit heb ik verholpen door een afdek kapje te maken, deze heb ik d.m.v. een spanbandje en rubberkit tegen mijn stuur geplaatst.
Omdat de bekabeling van de bediening met 4 draden te kort was om tot an de centrale cruise control computer te komen, heb ik deze met een soepele kabel, onder de dummytank, d.m.v. solderen verlengt tot aan de centrale computer.
Op deze soepele kabel met een draaddiameter van 0.34mm2 en 7 adres, te bestellen bij de betere elektro installateur (voorbeeld bestel referentie: 4 meter kabel LIYY 7x0.34mm2 Lapp TU 3776432) komen later ook de 2 draadjes van het magneetcontact van het koppelings pedaal. (1 draadje heb je dan reserve)
De blauwe gaskabel unit is geplaatst aan de buitenkant van de centrale zekering kast in het motor gedeelte, Aftekenen, gaten boren, de blauwe gaskabel unit vastschroeven, het kabeltje via de onderkant naar binnen en aansluiten op de centrale cruise control computer, de gaskabel gedeeltelijk vastgezet met spanbandjes.
Het aanbrengen van de parallelle gaskabel was gemakkelijk en ligt in een grote boog boven op de tank naar de gaskabel
vastmaken op de bestaande gaskabel d.m.v meegeleverde klemmetje, tip: de gashandel helemaal open draaien en dan de gaskabel van de cc vacuum unit aansluiten, zo heb je voldoende speling.
Daarna de magneet monteren op de cardanas.
ik heb deze gemonteerd op de tussenas naar het rechter achterwiel, dit heeft het voordeel dat deze as wel draait maar niet op en neer beweegt.
Je krijgt 3 magneten en 2 spanbandjes, maar je moet beginnen met 1 magneet, dit is meestal wel voldoende. Je hebt dan 2 magneten en 1 spanbandje in reserve, het contact met bekabeling heb ik op een beugeltje gemonteerd en de bekabeling land de frame buizen gebracht tot aan de centrale cruise control computer.
Op de gaskabel unit moet ook nog vacuüm worden aangesloten , dit kun je door gewoon de vacuüm slang naar de rem bekrachtiger door te knippen en er een van de 3 meegeleverd “T” stukje er tussen zetten
Als laatste heb ik een contact gemaakt aan de koppelingspedaal, Ik heb de meegeleverde "L" beugel iets aangepast en tegen het frame een 2e kleinere beugel gemaakt.
Op de "L"beugel zit de magneet en op de beugel tegen het frame zit het reedcontact (magneetcontact)
Draadjes, via de extra kabel waar ook het bediengedeelte mee is opgelengd, naar de centrale computer en klaar.
Nu de inleer procedure en de proefrit. Het bleek dat ik de computer iets gevoeliger moest zetten, hiervoor zit er een 3 standen schakelaartje op de computer, deze standaard in de middenstand staat en moest verplaatst worden naar de hoogste stand.
Ik heb hem nu ongeveer 2500 km getest waarvan ongeveer 1200 km op grotere stukken en het is werkelijk geweldig.
Je kunt nu je rechter hand loslaten en de trike loopt gewoon keurig door.
Het systeem is te stoppen door bediening van de rem, koppeling en uitzetten door op de middelste knop van de bedienunit te drukken.
Deze hele omschrijving is gebaseerd op een BOOM STREETFIGHTER maar vast wel op andere trikes te gebruiken.
Voor trikes zonder vacuüm heeft Waeco hier een ander systeem voor nl de MS700, deze heeft geen vacuüm bediening maar een servomotor bediening
Zie
www.waeco.nl
een hele hoop tekst maar het komt er in het kort op neer:
centrale cruise control computer (cc unit)plaatsen
op de cc unit voeding vaste spanning
op de cc unit voeding geschakelde spanning
vacuum unit plaatsen en aansluiten op de gaskabel, de cc unit en het vacuum
plaatsen magneet op de cardanas en aansluiten op de cc unit
aansluiting op (derde) remlicht vanaf de cc unit
aansluiten op koppelings pedaal vanaf de cc unit
plaatsen bedienunit en aansluiten op de cc unit
is ongeveer 1 dag werk
foto's volgen zsm.